
سیاهچالهها شاید ستارههای یخزده باشند
سیاهچالهها شاید ستارههای یخزده باشند تغییر قیافهای تاریک تحقیقات جدید حول طبیعت سیاه چاله میتواند مشکل بنیادی موجود در قلب فیزیک را حل کند. سیاهچالهها موجودات مرموز کیهانی هستند با
بازار نتایج کنکور داغ است و بهانهی خوبیست برای به رینگ بردن این غول عاری از منطق. انتخاب احمق ترین فرد دنیا راحت نخواهد بود. همانطور که انتخاب باهوش ترین فرد غیر ممکن است. اما اگر قرار باشد لیستی از احمق ترین افراد را فراهم کنیم قطعا باید نام سازنده ی کنکور در آن باشد. چهارساعت آزمون آن هم به کل تستی برای سنجیدن تمام سواد یک دانش آموز. بحث حماقت طراح آزمون کنکور در رتبه ی عدم توانایی فهم فرم است. شما شاید بتوانید ازفرم آزمون تستی برای سنجش سواد فلسفی، فقهی، منطقی، تاریخی و یا حتی اجتماعی یک فرد بهره ببرید. و یک متر خوبی قلمداد شود. حتی برای اندازه گیری هوش تصویری، منطقی و استدلالی هم بار ها در آزمایش ها و مراکز معتبر علمی به کار گرفته شده است.
اما هیچکس نمی داند چرا باید سواد محساباتی را با چنین روش مسخره ای سنجید! ریاضی، فیزیک و شیمی از دروس استدلالی هستند. در این دروس راه حل شما و نحوه ی نگرش شما به مسئله بسیار مهم تر از جواب نهایی است. زمانی که روش حل مسئله بدست آمد به اندازه کافی وقت دارید تا با دقت هرچه تمام تر محاسبات ملال آور را انجام دهید. فکر می کنم که البته مطمئنم مسئولان برگزاری این آزمون اصلا متوجه هیچ یک از گفته های من نیستند. مزخرف ترین انتظار این است که در فضایی پر از استرس، دانش آموز بیچاره را گوشه ی میزی نشانده و سوالی به ظاهر خفن را جلوی او گذاشته. بخواهیم آن را حل کند؛ سپس تمامی مراتب فکری و استدلالی او را بیندازیم دور و تنها جواب آخر او را نگاه کنیم! جوابی که حتی می شود با شانس هم به آن رسید!
چه ارزشی دارد وقتی ملاک برتری یک فردی تنها یک عدد است، ولو شیوه ی بدست آوردن می تواند کاملا غلط باشد. البته همیشه پس از بیان این جملات یک سری بادمجان دور قاب چین که گاها صرفشان در کنکور است ظاهر می شوند. شعارشان این است که دقت در محاسبه چقدر مهم است و با خطا در محاسبه چه فجایعی به بار نمی آید و فلان و بهمان. چشمشان را به هزار و یک میانبر و روش های شانسی که در این آزمون ممکن است به جواب مورد نظر رسید بسته اند. کورسوی عقل را نشانه رفتند و دم از اهمیت محسابه می زنند. اما جدا این عدد نهایی در چنین آزمونی چقدر مهم است؟
خب واقعا هیچ! به طور کلی رسیدن به عدد آخر در تمامی تئوری های محاسباتی نقش چندانی ندارند. زیرا به اندازهی کافی فرصت داریم تا جواب را با توان بالای کامپیوترها محاسبه کنیم. مگر اینکه هدف چیز دیگری باشد و در حال انجام کار عملی باشیم. در این شرایط هم هزار کار برای بالا بردن دقت محاسبه در کنارمان است. از ماشین حساب های پیشرفته گرفته تا رایانه ها و بازبینی های دوره ای. اکثر نوابغ هم در رونوشت های اولیه مقالات و تئوری هایش غلط داشتند و دارند! این یک رویداد رایج است و از نیوتن و انیشتین گرفته تا هاوکینگ و فاینمن همگی با این بی دقتی ها رو به رو شدند. و کسی آن ها را به این خاطر شماتت نمی کند.بلکه در درجهی اول مدل ریاضی و استدلالی تو مهم است.
از تمام این ماجرا بگذریم دریچه ی سفسطه ی دیگری نیز باز است، که برای جلوگیری از شانسی بازی ما بارم منفی داریم! تا هرکس از جواب مطمئن است به سراغ جواب دادن آن برود! ای وای چقدر شما زرنگید! تمام صحبت من سر این است که در علوم تجربی مهم شیوه ی نگرش به حل مسئه است. دانش آموزی را فرض کنید که روش حل را یافته، مرحله به مرحله جلو می رود و فقط سر یک منفی و مثبت به جواب اشتباه می رسد! در فضای استرس آزمون هم هر بار مرور می کند اشتباهِ ریزش را یافت نمی کند. بلکه صرفا در می یابد استدلالش درست است و منطقا باید جواب نیز درست باشد. اما به راستی چه می شود؟
نمره ی منفی کنکور مثل پتکی زحمات قبلیش را نیز بر باد می دهد. و در عوض خوش خوشان آن خوش شانس الدوله ای می شود که روی هوا یه چیزی را تیک زده و از قضا درست از آب در آمده. این چه وقاحتیست که بخاطر اشتباهی سهوی، اندوخته ی پیشین کسی را خراب کنیم! مثال کمدیش چنین است که شخصی نا به عمد ناخش را بد بگیرد و ناخش را بشکند. حال ما ناخن گیر را گرفته و به جان ناخن هایی بیوفتیم که قبلا به خوبی و تمیزی گرفته و آن ها را نیز بتراشیم! البته این تمامی حماقت در طرح این آزمون ملنگ نیست! اینکه در بخش عمومی مدت زمانی پاسخ گویی از یک دقیقه برای هر سوال کمتر است! بهانه ی ولنگ و وارشان این است که شما که نباید به تمامی سوال ها جواب بدهید!
آقای مخترع کنکور و بادمجان دور قاب چین ها، شما در حد و اندازه ای نیستید که کسی را از حقش معاف کنید. حق هر دانش آموزی است که بتواند به همه ی سوالات جواب بدهد. و این وظیفه ی شماست که با به کار انداختن عقل و فکرتان شرایط این کار را محیا کنید. این دیگر چه توجیهیست که به همه ی سوالات جواب ندهید! تعجب آور نیست که چرا معلمان شریف ما انقدر جایگاه والایشان را از دست داده اند! زیرا وقتی چنین آزمون مبتذلی با یک مهندسی افتضاح تدوین می شود، قطعا این سیرک دلقکانی خواهد داشت که روی صحنه ی آن برقصند و بگویند بیاید کلاس های ما تا به شما یاد بدهیم چطوری تست بزنید! چه می خواهید یاد دهید؟ اینکه چگونه به برخی سوالات جواب ندهند؟
این اوج و غایت آموزش ماست که دانش آموز ما سرش را بالا بگیرد و بگوید من میلیونی هزینه کردم تا بفهمم کدام سوالات را پاسخ ندهم! از جهاتی دیگر بخش مضحک قضیه تنها دروس عمومی را نشانه نمی گیرد! هستند دلقک هایی که در میان مسیری که نیازمند استدلال و منطق علم، راه های میان بر و تیر هوایی و بشکن و بالا بندازشان را می فروشند! تمام تقدس مراتب فکری را کنار گذاشته و سردر بیژامه پارتیشان تابلوی کلاس فیزیک نصب می کنند و عوض فیزیک واقعی راه حلشان این است که اگر در سوال، شرق را دیدی غرب را بزن و اگر غرب را دیدی شرق را بزن! برخی دیگر علم را با رینگ بوکس اشتباه گرفته اند.
“آهای کنکوری بیا که می خوایم تست رو از پا دربیاریم!” یا مثلا ” بچه های توی خونه با همین روش تست رو زدیم رفت”. یا یکی دیگر، “در مقابل سوال گاردتون رو پائین نیارید”.
خب با چنین خزعبلاتی دانشجو روانه ی دانشگاه می کنیم! چه انتظاری باید داشت؟ اکثر این ملیجک ها هم سر کلاس قمپز علم نداشته ی خودشان را سر می دهند و مداوم معلم های شریف را بی سواد می خوانند. که البته خود من بار ها شاهد بی سوادی و گاها بی عقلی این عوام فریبان بودم. مطالبی سر تا سر دروغ و کلاه بردارانه. البته اگر ادعایی خلاف این را دارند من حاضر به مناظره هستم. اگر واقعا فکر کردند فضای مقدس علم جای لات بازیست و دنبال نفس کش می گردند، شخص خود من که قطعا کوچک ترین عضو خانواده ی بزرگ علم هستم سینه سپر کردم. با شهامت می گویم، تمامی این ها پهلوان پنبه ای بیش نیستند و جرات رویارویی ندارند.
برای درک وخامت اوضاع نیز نیاز به بالا پایین کردن بسیار نیست! چندین سال است که در بوق و کرنا کردند که رتبه های برتر کنکور و رشته های پول ساز همگی رقم های سنگین خرج کردند تا موفق شوند! چه کسی اجازه داده که در مدارس دروسی محدود تدریس شوند و در کنکور لعنتی از جای دیگر و منابع دیگر سوال بیاید تا نتیجه ی علم، نتیجهی سوادآموزی، عجین شود با دارندگی و برازندگی. از منظری دیگر نگاه کنیم. رتبه های تک رقمی الآن کجایند؟ آن ور آب ها؟ اینش مهم نیست، دستاورد هایشان کجاست؟ کدام کنکوری رتبه تک رقمی را می یابید که مرز های علوم را در نوردیده باشد و یا اختراعی دهن پر کن ثبت کرده باشد؟
هستند بسیاری که میلیاردی خرج می کنند، وارد دانشگاه های اسم و رسم دار می شوند و سر آخر تمام این ها آشیانه ای می شود برای رفتن به اروپا و عیش و نوش! و عاقبت کشاورز زاده و کارگر زاده ی بینوایی که دلش برای دانش وخدمت به میهن می تپد می شود قله های کم ارتفاع. سال ها باد انتقاد روانه ی این آزمون از پایه و بی اساس غلط بوده و مسئولین چه کردند؟ حذف دروس عمومی؟ اینکار تنها باعث می شود زنگ های دینی و ادبیات فارسی و انگلیسی نیز معلم های ریاضی و فیزیک و زیست و شیمی بیایند و دروس به ظاهر اصلی را آموزش دهند! که الحق مهم ترین درس فارسیست! البته به لطف این اندیشه ی مسئولین در مدارس بیش از پیش تحقیر می شود. زبان به طور کل بزرگترین عامل در فهم و درک انسانیست!
امروزه یکی از عوامل کم شدن میانگین آی کیو ی دانش آموزان سوای شرایط دشوار، همین حقیر شدن شیوهی تدریس استدلالی و بزرگ کردن شیوهی حفظیجاتی و خرخونیست. و البه عدم توجه به تدریس درست زبان فارسی. مادامی که تسلط بر زبان فارسی کم باشد، دایره ی واژگان کم باشد، انتقال مطالب معطوف به واژه هایی با تصویر سازی کم باشد معلوم است بازده یادگیری پایین می آید. کافی است که سرمایه گذاری را به سمت زبان فارسی پیش می بردیم تا نتیجه ی بسیار مطلوب را می دیدیم! زبان بسیار بر نحوهی درک و انتقال مفاهیم دخیل است. و متاسفانه ما این امر را در مدارس به کل فراموش کردیم حال آنکه زبانی غنی داریم.
سر آخر از تمامی شما عذر می خواهم اگر حرف های دلم را تندو بی پرده زدم. و سرتان را درد آوردم. حرف بسیار بود و این تازه خلاصه ی بغض چندین ساله است. و سخن پایانی با کنکور پرستان که هرگز فکرش را نکنید که به آخرین ریسمان خود چنگ بزنید؛ که بقیه کشور ها هم آزمونی مشابه به کنکور دارند! خیر، هیچ موسسه ی مهمی چنین آزمون غیر استانداردی ندارد و از فرم آزمون تستی برای سنجش سواد ریاضی و فیزیک و شیمی استفاده نمی کند. ولی خب بگویم که حتی اگر چنین جایی باشد که از این متد استفاده کند باز هم به معنی تایید کاسبی شما نیست، این تنها نشان می دهد که در این دنیا احمق هایی مشابه شما وجود دارند که احساس تنهایی نکنید.
سیاهچالهها شاید ستارههای یخزده باشند تغییر قیافهای تاریک تحقیقات جدید حول طبیعت سیاه چاله میتواند مشکل بنیادی موجود در قلب فیزیک را حل کند. سیاهچالهها موجودات مرموز کیهانی هستند با
تاریخ فلسفه (قسمت 2) آناکسیمندر آناکسیمندر دومین فیلسوف بزرگی است که ما در ادامه ی سفرمان به توضیح فلسفه اش میپردازیم. از آن جایی که در مقاله ی قبلی لحن
بسیاری از فیلسوفان و تاریخ نگاران شروع فلسفه را با فیلسوفی به نام تالس مرتبط می دانند. البته این ادعا جای بحث دارد زیرا در زمانی که یونانیان به آهستگی در حال برداشتن گام های اولیه به سمت خلق فلسفه بودند ملت های شرق ( به ویژه ایران، هند و چین) فلسفه را به شیوه ی خودشان آغاز کرده
فوتبال و فیزیک فوتبال، مهیج ترین ورزش و سرگرمی دنیا. سالیانه موج شور احساسات و پول است که روانه ی این پدیده ی عجیب می شود. پدیده ای به شدت
فرمالیسم مكانيک كوآنتوم (قسمت دوم) 1.7 آزمایش هفتم(تک شکاف و دوشکاف) یک ستاپ آزمایش را در نظر بگیرید که در سمت چپ یک منبع تابش الکترون قرار دارد و در
نشانههایی از ضعیف شدن انرژی تاریک وجود دارد بر اساس مدل استاندارد کیهانشناسی، قدرت انرژی تاریک باید ثابت بماند. با این حال، شواهد اولیهای در حال ظهور است که نشان
فرمالیسم مكانيک كوآنتوم (قسمت اول) مکانیک کوآنتومی شاید عجیب ترین نوع مکانیکی است که ما ابداع کردیم. نزذیک به یک قرن در حال دست و پنجه نرم کردن با مفاهیمی
منجنیق چگونه کار می کند منجنیق ها کلاس درس فیزیک پایه هستند. هر کسی به خوبی می تواند ببیند که چطور با مفاهیم بسیار ساده ی فیزیک می شود ماشین
جدا از فیلم هالیوودی، اوپنهایمر چقدر فیزیکدان خوبی بود؟ این هفته، فیلم مورد انتظار اوپنهایمر به سینماها میرسد که در آن کریستوفر نولان، کارگردان مشهور، روایت خود را دربارهی فیزیکدان
نور های سیاه و لباس سفید و طلایی لباس زیر آبی و مشکی است؟ یا سفید و طلایی؟راستش خود من برخلاف دو گروه دیگر، این لباس را آبی و طلایی
صوت و سرعتش اصوات در همه جا قرار دارند. هرجایی که شما بتوانید دو تا چیز را با هم برخورد دهید، صدا دریافت می کنید. امروزه ما در موارد بسیاری
ترمودینامیک و ظرفشویی ترمودینامیک به کمک شستن ظرف ها و نجات کره ی زمین می آید. اغلب، ماشین های ظرفشویی معمولی تمامی ریزجانداران های مضر مانده در بشقاب ها، کاسه
شکافت هسته ای، رویای کیمیاگران سال ها کیمیاگران به دنبال اکسیری بودن که بتواند فلزان دیگر را به طلا تبدیل کند. این رویا چندین قرن پابرجا بود و جویشگران سرسختی
مدار سری و موازی امروزه حوزه ی الکترومغناطیس شاید فعال ترین شاخه ی فیزیک است.نمی توان با اطمینان گفت جذاب ترین ولی قطعا پر مسئله ترین حوزه نیز همین حوزه
بازی زندگی کانوی اکثر فلاسفه و دانشمندان معتقد بوده و هستند که زندگی پیچیده است. و قوانین پیچیده ای دارد. شاید شما هم تا کنون با آن ها هم عقیده
یک قدم نزدیک تر به ماده ی تاریک دانشمندان استرالیایی در شرف حل یکی از رمز و راز های عالم، ماده ی تاریک. آزمایش ارگان (ORGAN) اولین آشکارساز بزرگ ماده
قانون دوم دینامیک اطلاعات با قانون دوم ترمودینامیک تطابق ندارد ژنتیک، علم داده و اطلاعات فیزیک جدیدی می خواهند!!! بر طبق تحقیقات جدید، قانون دوم دینامیک اطلاعات با قانون دوم
جیمز وب : به سوی بینهایت و فراتر از آن اولین تصویر ابر تلسکوپ جیمز وب طلوع عصر جدیدی را درشاخه ی نجوم و اخترفیزیک رقم زد. با این تکنولوژی
بوزون هیگز ده ساله شد بزون هیگز ده ساله شد: دیشب یعنی 13 تیر 1401 سالگرد کشف ذره ی هیگز معروف به ذره خدا در آزمایشگاه سرن اروپا بود. اهمیت
4 دیدگاه
اصغر
لعنت به کنکور. پاره شدیم سرش. فقط کنکوریا می فهمن
delnaz
به نظرم در حال حاضر تغییر دادن این سیستم غیر ممکن چون دیگه کنکور تبدیل به منبع درآمد کلانی برای خیلی ها شده
زهرا علایی
???
مهران
واقعا همینطوره که میگین